Transport wewnątrzzakładowy (wewnętrzny) jest zaliczany do transportu bliskiego. Jest to całkowity transporty, który odbywa się w ramach jednego zakładu pracy. Granicę transportu wewnętrznego wyznaczają granice zakładu pracy.
Temat zasad ruchu na drogach wewnątrzzakładowych i w obiektach zakładu reguluje rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650)
Transport wewnątrzzakładowy możemy sobie podzielić w następujący sposób:
- transport ręczy – omówiłem wcześniej tu →
- transport zmechanizowany który omówimy sobie później
Przy czym transport zmechanizowany możemy sobie podzielić na dwie grupy:
- transport poziomy – tu wliczymy różnego rodzaju wózki i inne pojazdy poruszające się po drogach wewnątrzzakładowych
- transport pionowy – transport przy użyciu żurawi, suwnic i tym podobnych dźwignic
Ogólne warunki bezpieczeństwa podczas transportu wewnątrzzakładowego:
- Masa ładunków przemieszczanych przy użyciu środków transportowych nie powinna przekraczać dopuszczalnej nośności lub udźwigu danego środka transportowego.
- Masa i rozmieszczenie ładunku na środkach transportowych powinny zapewniać bezpieczne warunki przewozu i przeładunku.
- Ładunek powinien być zabezpieczony w szczególności przed upadkiem, przemieszczeniem i zsypywaniem się ze środka transportu.
- Stosowane do załadunku i rozładunku pomosty i rampy powinny być odpowiednie do wymiarów i masy ładunków przeznaczonych do transportu. Na pomost i rampę powinno prowadzić co najmniej jedno wejście.
- Przy obsłudze urządzeń transportu zmechanizowanego mogą być zatrudniane tylko osoby o kwalifikacjach właściwych do obsługi określonego urządzenia.
Rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy nakłada na pracodawcę obowiązek opracowania zasad ruchu na drogach wewnątrzzakładowych, zgodnych z przepisami prawa o ruchu drogowym. Polegać ma to na określeniu w szczególności maksymalnej prędkości środków transportu i komunikacji na drogach wewnątrzzakładowych oraz w pomieszczeniach zakładu pracy. Drogi powinny być oznakowane znakami drogowymi zgodnymi z przepisami prawa o ruchu drogowym.
Drogi wewnątrzzakładowe
Jedną z norm wskazujących minimalne wymiary dróg i przejść jest PN-M-78010:1968P Transport wewnętrzny. Drogi i otwory drzwiowe. Wytyczne projektowania.
A = B + 30 cm – dla ruchu jednokierunkowego
A = 2B + 60 cm – dla ruchu dwukierunkowego
gdzie: B – szerokość ładunku jaki niesie pieszy (w cm),
A – szerokość drogi transportowej (w cm),
Szerokość drogi transportowej nie może być mniejsza niż 120 cm. Szerokość dróg transportowych w zależności od ich przeznaczenia przedstawia tabela:
Przeznaczenie drogi | Minimalna szerokość drogi na odcinkach prostych w cm | ||
dla środków transportowych bezsilnikowych | dla środków transportowych silnikowych | ||
Ruch jednostronny | tylko dla środków transportowych | b=a+60 | b=a+60 |
dla środków transportowych i pieszych | b=a+90 | b=a+100 | |
Ruch dwukierunkowy | tylko dla środków transportowych | b=2a+90 | b=2a+90 |
dla środków transportowych i pieszych | b=2a+180 | b=2a+200 |
gdzie:
b – minimalna szerokość drogi transportowej,
a – szerokość środka transportowego (wraz z przewożonym ładunkiem)
Wymiary otworów drzwiowych
Wymiary otworów drzwiowych na drogach transportowych i drogach dla pieszych powinny pozwalać na swobodny przejazd środków transportowych oraz na przejście ludzi. Jeśli głowa kierującego środkiem transportowym wystaje ponad krawędź środka trnasportowego to pomiędzy głową kierowcy a górną krawędzią otworu drzwiowego powinien być zachowany prześwit co najmniej 20 cm.
Dodaj komentarz