Podstawowe obowiązki pracownika BHP opisuje Kodeks Pracy dział czwarty obowiązki pracodawcy i pracownika. Jest to spis jedynie podstawowych obowiązków pracownika i tak na prawdę bardzo ciężko jest znaleźć spis absolutnie wszystkich obowiązków.Warto jednak od czegoś zacząć. Myślę że przegląd zapisów z kodeksu pracy to doby początek.
§ 2. Pracownik jest obowiązany w szczególności:
1) przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy;
Przestrzeganie czasu pracy musi być potwierdzone przy pomocy list obecności. Takie listy mogą być organizowane w różnej formie. Obecnie coraz częściej spotykam się z prowadzeniem list obcości w formie elektronicznej. Stara forma z z podpisem w stosownej rubryce jest chyba jednak wciąż najczęstszym sposobem kontroli czasu pracy.
Ostrzegam listy obecności pracowników to jeden z najczęściej sprawdzanych dokumentów podczas kontroli inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy.
2) przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie pracy porządku;
W tym momencie należy przypomnieć o obowiązku stworzenia takiego regulaminu. Jest to obowiązek pracodawcy, który zatrudnia powyżej 20 pracowników. Pracodawcy, którzy zatrudniają mniej pracowników nie muszą pisać regulaminu pracy wystarczy „OBWIESZCZENIE w sprawie systemu i rozkładu czasu pracy oraz okresu rozliczeniowego” . Pracownik potwierdza zapoznanie się z obwieszczeniem stosownym podpisem.
3) przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
Aby przestrzegać przepisów i zasad BHP należy te przepisy znać. Dlatego ważne jest uczestniczenie w szkoleniach z zakresu BHP przez pracowników. Obowiązkiem pracodawcy jest takie szkolenia organizować a pracownika obowiązkiem jest w nich uczestniczyć. Podobnie prawa wygląda badaniami lekarskimi: pracodawca ma obowiązek wypisać pracownikowi skierowanie na badania lekarskie a pracownik ma obowiązek się takim badaniom poddać.
Wracając do przepisów BHP możemy sobie podzielić obowiązki pracownika na:
- wykonywanie pracy zgodnie z przepisami – zgodnie chodzi o wykorzystywanie różnych urządzeń zgodnie z instrukcją obsługi (lub DTR maszyn) oraz przestrzegani instrukcji stanowiskowej BHP
- dbanie o należyty stan sprzętu
- dbanie o porządek i ład w miejscu pracy – wbrew pozorom jest to ważny punk ponieważ nieporządek w miejscu pracy bywa przyczyną wypadków przy pracy
- zawiadomienie przełożonego o zauważonych wypadkach lub zagrożeniach dla zdrowia ludzkiego
- ostrzeganie współpracowników i innych osób o ewentualnym niebezpieczeństwie
4) dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę;
5) przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach;
Jeśli firma posiada tajemnice, które chce zachować warto sporządzić z pracownikiem stosowną umowę na piśmie. W umowie należy spisać, które wiadomości są objęte tajemnicą oraz określić wysokość ewentualnej kary za jej wydanie. Taka umowa w razie złamania może być podstawą do ewentualnych roszczeń.
6) przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.
7) zakaz konkurencji
Art. 101 Kp wyraźnie stwierdza że pracownik nie może prowadzić działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność.
Jeśli ktoś się obawia, że pracownik może być nieuczciwy w tej sprawie warto jest spisać z pracownikiem umowę o zakazie konkurencji w której opiszemy jakie konkretnie działania pracownika są objęte zakazem. Jest to szczególnie ważne w przypadku udostępniania pracownikowi szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie lub nieprawidłowe wykorzystanie mogłoby wyrządzić pracodawcy wymierne szkody. W takiej umowie należy zawrzeć kwotę ewentualnego odszkodowania. W razie złamania umowy przez pracownika pracodawca ma podstawę by zażądać ewentualnego odszkodowania.
Dodaj komentarz