Stanowska pracy wyposażone w monitory ekranowe

with Brak komentarzy

Coraz więcej pracowników ma do czynienia w swojej pracy z monitorami ekranowymi. Jest to spowodowane wszędobylskimi komputerami, które coraz częściej wykorzystywane są w pracy. Jeszcze kilka lat temu praca przy komputerze kojarzyła praktycznie tylko z biurem. Rozwój internetu spowodował, że z komputerów i przy okazji z monitorów korzysta już bardzo duża grupa pracowników. Zastanówmy się jak przestrzegać zasad BHP przy pracy na stanowisku komputerowym wyposażonym w monitor ekranowy.



Podstawą prawną jest w tym przypadku Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Dz.U. 1998 nr 148 poz. 973

Wymagania względem monitora

Zacznijmy od samego monitora. Intencją ustawodawcy jest taki dobór monitora aby nie powodować nadmiernego przeciążenia, przemęczenia układu wzroku pracownika.

  • znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne,
  • obraz na ekranie powinien być stabilny, bez tętnienia lub innych form niestabilności,
  • jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania w zależności od warunków oświetlenia stanowiska pracy,
  • regulacje ustawienia monitora powinny umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20O do tyłu i 5O do przodu oraz obrót wokół własnej osi co najmniej o 120O – po 60O w obu kierunkach,
  • ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w odpowiedni filtr.

Nie zapominajmy, że pracownik spędza przed monitorem wiele godzin dziennie. Nie warto kupować najtańszych monitorów,  których użytkowanie prowadzi do bólu oczu.

Nieco odmienną sprawą jest umiejscowienie monitora.

  • Wysokość na której znajduje się monitor dobieramy w zależności od potrzeb konkretnego użytkownika. Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400–750 mm.
  • Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić, co najmniej 0,6 m, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora, co najmniej 0,8 m.
  • Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła

Wyposażenie dodatkowe stanowiska komputerowego

Dość dużo uwagi jest poświęcone klawiaturze:

  • Możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0 do 15O, Zdecydowana większość klawiatur dostępna w sprzedaży spełnia ten warunek.
  • Odpowiednią wysokość – przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S…, licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury.
  • Powierzchnia klawiatury powinna być matowa, a znaki na klawiaturze powinny być kontrastowe i czytelne.
  • Konstrukcja biura lub stołu powinna umożliwić umiejscowi

Biurko

Konstrukcja biurka powinna

  • umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury.
  • umożliwić ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.
  • dać odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem.

Krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy

  • powinno zapewnić naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem,
  • posiadać dostateczną stabilność, przez wyposażenie go w podstawę co najmniej pięciopodporową z kółkami jezdnymi,
  • posiadać wymiary oparcia i siedziska powinny zapewnić wygodną pozycję ciała i swobodę ruchów,
  • posiadać regulację wysokości siedziska w zakresie 400 do 500 mm, licząc od podłogi, regulację wysokości oparcia oraz regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5O do przodu i 30O do tyłu,
  • wyprofilowanie płyty siedziska i oparcia odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych,
  • mieć możliwość obrotu wokół osi pionowej o 360O,
  • posiadać podłokietniki.

Na życzenie pracownika, a także gdy wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze, stanowisko pracy należy wyposażyć w podnóżek.


Dodaj komentarz